Peeling

Is een peeling voor jou mogelijk en geschikt? Je leest het op deze pagina.
Wij staan voor uitstekende behandelingen op basis van een eerlijk en persoonlijk behandelplan en wederzijds vertrouwen.

Neem contact op via 085 – 4013678 Een consult bij dokter Meulenaar is GRATIS en geheel vrijblijvend.

Basisinformatie

Wat is het middel?

Peeling (ook wel exfoliation genoemd) is een techniek waarbij oude huidcellen verwijderd worden waardoor de huider er zacht en egaal uit gaat zien.
Peelings worden ingedeeld naar hun dieptewerking in de verschillende huidlagen. Zij worden ingedeeld in oppervlakkige, middeldiepe en diepe peelings.

Oppervlakkig:

Peelings met Alfa hydroxyzuren (o.a. glycolzuur), salicylzuur en jessner’s oplossing zijn oppervlakkig en zijn goed te verdragen. Zij veroorzaken wel roodheid en soms lichte zwelling van de huid. In de Verenigde Staten staan deze behandelingen bekend als ‘lunchtime-peel’ omdat ze zo weinig zichtbare roodheid geven.
Deze peeling is geschikt voor fijne rimpeltjes, lichte pigmentverschillen in de huid en als diepe reiniging van de huid bij acne. Het resultaat na een eenmalige behandeling is vaak niet goed zichtbaar, herhaalde behandelingen zijn nodig voor een bevredigend resultaat. De peelings gaan niet dieper dan ca. 0,45 micrometer.

Middeldiep:

Voor de middeldiepe peeling wordt meestal gebruik gemaakt van trichloorazijnzuur (TCA). De concentratie TCA bepaalt de diepte van de peeling. De concentraties liggen meestal tussen de 20 en 50%. TCA peelings zijn geschikt voor uitgebreidere peelings van bijvoorbeeld zonneschade (actinische keratose) en meer uitgebreide, sterk constrasterende pigmentverschillen in de huid.
De behandeling is vaak pijnlijk en er ontstaat een uitgebreide roodheid en zwelling van het gelaat die tot ongeveer 1 week na de behandeling aanhoudt. Bij deze behandeling kunnen ook korstjes ontstaan.

Diep:

Diepe peelings kunnen worden uitgevoerd met fenol. Peelings met phenol worden vaak via de mozaiektechniek nauwelijks meer uitgevoerd omdat er anders een te groot risico bestaat op toxiciteit (vergiftiging) direct na de behandeling en op littekenvorming.

Wat zijn de mogelijkheden?

De indicatiegebieden zijn:

• Verbetering van de huid
  • Littekens
  • Fijne rimpels
  • Decolleté
  • Donkere kringen onder de ogen
  • Handen
  • Hyperpigmentatie

Wat kun je verwachten van het resultaat?

Het resultaat verschilt per indicatie en voor de peeling die je kiest. In zijn algemeenheid volgt na de procedure een huidreactie die vergelijkbaar is met een zonnenbrandreactie. Na de roodheid gaat de huid vervellen die ongeveer 3 tot 7 dagen duren. Milde peelings moeten herhaald worden elke 4 weken totdat je de look krijgt wat je wil.

Medium-diepe en diepe peelings resulteren in zwelling alswel in blaren die korstvorming kan geven en bruin kunnen worden. Ze peelen in een periode van 7 tot 14 dagen. Medium diepe peelings moeten herhaald worden in 6 tot 12 maanden.

Na de behandeling kan je verband nodig hebben voor meerdere dagen. Je moet de zon een aantal maanden vermijden na een (medium tot diepe) peeling.

Mogelijkheden

Het middel kan voor de volgende indicaties worden gebruikt.

Decolleté

Peelings worden met name gebruikt voor beginnende rimpels, ouderdomsvlekken en rode vlekken. Behandelingen van rimpels met Peelings zijn effectief voor het gezicht en iets minder op het decolleté. Bij een donkere huid moet je wat voorzichtiger zijn omdat er dan een grotere kans is op hyperpigmentatie. De hersteltijd is ongeveer een week en het kan zijn dat je meerdere behandelingen nodig hebt.

Voordeel: Zeer effectief tegen ouderdomsvlekken
Nadeel: Langere hersteltijd, niet geschikt voor alle huidtypen

Gezicht

Voordeel: Zeer effectief tegen ouderdomsvlekken.
Nadeel: Langere hersteltijd, niet geschikt voor alle huidtypen.

Donkere kringen onder de ogen

Peelings worden met name gebruikt voor beginnende rimpels, ouderdomsvlekken en rode vlekken. Bij een donkere huid moet je wat voorzichtiger zijn, omdat er dan een grotere kans is op hyperpigmentatie. De hersteltijd is ongeveer een week en het kan zijn dat je meerdere behandelingen nodig hebt.

Voordeel: Zeer effectief tegen ouderdomsvlekken.
Nadeel: Langere hersteltijd, niet geschikt voor alle huidtypen.

Handen

Peelings worden met name gebruikt voor beginnende rimpels, ouderdomsvlekken en rode vlekken. Behandelingen van rimpels met Peelings zijn effectief voor het gezicht en iets minder voor de hals. De hersteltijd is ongeveer een week en het kan zijn dat je meerdere behandelingen nodig hebt.

Voordeel: Effectief bij beginnende rimpels, zeer effectief tegen ouderdomsvlekken.
Nadeel: Langere hersteltijd, niet geschikt voor alle huidtypen. Werkt niet voor volumeverlies.

Hyperpigmentatie

Er zijn verschillende peelings die ervoor zorgen dat de bovenste huidlaag verwijderd wordt waardoor de pigmentkorrels die in huidcellen zitten, worden verwijderd. Een bijkomend voordeel: een chemische peeling pakt ook rimpels en oneffenheden aan. Peelings hebben een hersteltijd van minimaal 1 week, afhankelijk van de diepte en sterkte van de peeling.

Voordeel: Zeer effectief tegen hyperpigmentatie, werkt ook tegen rimpels en oneffenheden.
Nadeel: Hersteltijd is ongeveer een week.

Risico's

Is het veilig?

Ja, mits de adviezen ter voorbereiding van de huid strikt worden opgevolgd en u al uw medische gegevens, inclusief het gebruik van medicijnen, heeft gedeeld met de arts. In alle gevallen zal uw huid een aantal dagen moeten herstellen en is het risico op complicaties altijd aanwezig. Onderstaande risico’s – ook de zeldzamere varianten – zijn alleen van toepassing op de 3-Step Peel of de Controlled Depth Peel en niet op de Invisapeel.

Wat zijn de bijwerkingen?

Oppervlakkige peelings geven vaak weinig problemen. Zeldzame complicaties zijn:

• Infectie na de behandeling: de zeer oppervlakkige huidbeschadiging kan soms toch aanleiding geven tot een bacteriele infectie. Behandeling vindt dan plaats met antibiotica. Diepere peelings kunnen soms een herpesaanval uitlokken bij mensen die bekend zijn met een herpes simplex in het gezicht (koortslip). In deze gevallen wordt een antiviraal middel voorgeschreven door de behandelend arts.
  • Littekenvorming: dit kan soms ontstaan na infectie van het behandelde huidgebied. Ook het ‘pulken’ aan eventuele korstjes kan littekenvorming in de hand werken.
  • Meeëters en gerstekorrels: deze goedaardige huidafwijkingen kunnen een rechtstreeks gevolg zijn van de peeling. Deze problemen kunnen in de hand worden gewerkt door na de peeling een (te) vette verzorgende crème te gebruiken.

Wat zijn de risico’s?

• Tijdelijke of permanente vermindering of vermeerdering van pigment kan voorkomen en zal normaal gesproken binnen 6 tot 12 maanden na de peeling vervagen. In zeldzame gevallen kan deze veranderde pigmentatie definitief zijn.
  • Sproeten kunnen lichter worden of definitief verdwijnen in het behandelde gebied.
  • Er is een potentieel risico op een allergische reactie, tegen de vloeistof gebruikt voor de peeling of tegen de specifieke zalf voor de nabehandeling, waaronder tijdelijke zwelling, jeuk, en het vormen van huiduitslag.
  • Poriën kunnen tijdelijk groter lijken.
  • Acne kan tijdelijk verergeren. Meer zeldzaam zijn abcessen of bacteriële infecties.

Voor- en nazorg

Hoe wordt de huid op de peeling voorbereid?

Door de huid voor te bereiden op de peeling kan het uiteindelijke effect sterk verbeterd worden. De voorbereiding bestaat doorgaans uit crèmes die een voorbereidende peeling geven (tretinoïne crème, melkzuurcrème) of crèmes die hyperpigmentatie bestrijden (hydrochinon crème). Meestal moet de crème enkele weken vóór de behandeling dagelijks eenmalig worden aangebracht.
Omdat de peeling een weinig ingrijpende procedure is zijn er weinig voorzorgsmaatregelen nodig. Sommige mensen nemen voor de ingreep pijnstillers in, maar over het algemeen is dat niet nodig. Alleen bij de diepere peelings kan het soms nodig zijn de huid te verdoven.

Verwachtingen

Hoe werkt de peeling?

Een chemische peeling is een techniek die gebruikt wordt om de kwaliteit van de huid te verbeteren. Met behulp van een vloeibare oplossing wordt de huid tot een bepaalde diepte behandeld. Afhankelijk van het doel van de behandeling wordt gekozen voor een bepaalde huiddiepte en dus ook voor een bepaalde chemische peeling.

Wat kan ik verwachten?

Oppervlakkige peelings geven lichte roodheid en zwelling van de huid. De klachten zijn te vergelijken met die van een zonverbranding. Deze verschijnselen houden normaal gesproken niet langer dan ongeveer 2 dagen aan en er is meestal geen reden om de dagelijkse activiteiten (werk etc.) te onderbreken.
Bij diepere peelings zijn ook roodheid en zwelling te verwachten, vaak veel intenser dan bij een oppervlakkige peeling. De verschijnselen blijven ook meerdere dagen zichtbaar. Een lichte roodverkleuring kan zelfs meerdere weken aanhouden.
Uw behandelend arts zal precieze instructies geven over de nabehandeling. Belangrijk is in ieder geval de huid tot 6 maanden na de peeling goed te beschermen tegen de zon. Soms worden verzorgende crèmes voorgeschreven of wordt de crème die als voorbehandeling werd gegeven (zoals tretinoïne) na de behandeling voortgezet.

Voor en na foto's

Hoeveel behandelingen zijn nodig?

De oppervlakkige peeling moet je twee tot drie maal te herhalen om effect te kunnen zien. Je moet deze behandeling 1 keer in het kwartaal herhalen.

Diepere peelings zie je vaak na 1 keer resultaat. Het effect houdt ongeveer 1 jaar aan.

Meer informatie

We hebben zorg besteed om deze tekst voor jou te kunnen schrijven. Deze tekst is geen vervanging voor een medisch consult die bij ons gratis en vrijblijvend is.

Heb je nog vragen of zijn er zaken onduidelijk dan kan je deze natuurlijk altijd stellen.

Als bron hebben wij de medische kennis van onze arts(en) gebruikt.