donkere kringen om ogen

Oorzaken van donkere kringen onder de ogen

23-10-2019

Last van donkere kringen onder je ogen en weet je niet wat de oorzaak is? Hier kunnen verschillende antwoorden op zijn. Elk gezicht is uniek en elk probleem is dan ook anders. Dit geldt dus ook voor donkere kringen onder de ogen. Grofweg kun je stellen dat er drie soorten donkere kringen zijn en elke soort heeft een andere behandeling nodig om de kringen weg te nemen.

Donkere kringen onder de ogen, iedereen heeft er weleens last van.  De oorzaken van kringen onder ogen zijn divers. Vaak worden deze veroorzaakt door een slechte nachtrust en/of stress. De huid is dan wat bleker waardoor je de donkere kringen beter ziet. Maar de drie meest voorkomende oorzaken hebben te maken met je huidkleur, hoe diep je ogen in de kassen liggen en je leeftijd. Hieronder alle oorzaken van donkere kringen onder de ogen en de behandelmogelijkheden, zoals bijvoorbeeld laseren of fillers.

Donkere kringen onder ogen door hyperpigmentatie

Door hyperpigmentatie kun je donkere kringen krijgen. Dit probleem komt vooral voor bij mensen met een donkere huidkleur. Voor een groot deel is dit probleem dus aangeboren, maar de kringen kunnen geaccentueerd worden als je moe of gestresst bent.

Behandelmogelijkheden

Mesotherapie met Light Eyes Ultra zorgt voor een opheldering van de huid. De behandeling met Light Eyes Ultra moet 3 keer herhaald worden. Het effect houdt ongeveer een jaar aan. De prikjes zijn minimaal, maar je kan er toch blauwe plekken van krijgen.

Donkere kringen onder ogen door bloedvaatjes

Mensen met een hele lichte huidkleur kunnen ook last hebben van donkere kringen. De huid onder ogen is ontzettend dun. Met een lichte huid zie je de bloedvaatjes die onder je ogen zitten. Daardoor lijkt de huid donkerder. De veroudering slaat helaas de huid onder de ogen niet over. De dikte van de huid neemt met de jaren af. Net zoals bij mensen met een lichte huid, zijn de adertjes zichtbaar en veroorzaken ze een donkere waas onder de ogen.

Behandelmogelijkheden

Om de zichtbare adertjes te verminderen, kan er het beste gekozen worden voor Plexr Soft Surgery. Door deze laserbehandeling trekken de huidvezels samen en ontstaat er dus meer huiddikte. Door de iets dikkere huid worden de adertjes minder zichtbaar. Dit is hoe het laseren de donkere kringen onder de ogen verminderd.

Donkere kringen onder ogen door een schaduw

Hoe diep de ogen is de kassen liggen, is bij iedereen anders. Hoe dieper de ogen liggen, hoe meer schaduw er ontstaat. De schaduw valt precies onder de ogen waardoor diegene er vermoeid uitziet.

Behandelmogelijkheden

Om de schaduw weg te nemen, moet er volume onder de ogen komen. Een behandeling met een filler, zoals Radiesse, in combinatie met een dikker hyaluronzuur, zoals Teosyal Redensity I, is hiervoor het meest geschikt. De fillers worden geïnjecteerd in de diepe lagen van de huid.

Andere oorzaken voor kringen onder de ogen

Ook zijn er verschillende ziekten die kunnen zorgen voor donkere kringen. Bij peri-orbitale hyperpigmentatie ontstaat er een pigmentophoping rondom de ogen. Ook een tekort aan voedingstoffen kunnen de oorzaak zijn van jouw kringen. Tevens zijn een gebrek aan vitamine B12, vitamine K en ijzertekort bekende veroorzakers. Bovendien kunnen medicijnen de boosdoener zijn. Als je vermoedt dat je donkere kringen komen door een onderliggende ziekte, neem dan contact op met je huisarts.

Meer informatie over donkere kringen

Voor meer informatie over donkere kringen onder de ogen en hun oorzaak kun je eens kijken op onze uitgebreide informatiepagina. Hier vind je meer informatie over donkere kringen onder de ogen en de oplossingen hiervoor, zoals fillers of het laseren van het gebied.